12 September 2007

Fold alatt...

Harom napja metrozom! Ez nagy elmeny itt Londonban, meg akkor is, ha nem ez az elso alkalom. Es az is igaz, hogy a sztrajk idejen megigertem a londoni metronak, hogy fityisz az orrara, nem jarok vele, de megszegtem az igeretem, mert igy konnyebben, gyorsabban beerek az uj munkahelyemre es onnan haza.

A Holiday Inn hotellanc egyik szallodajaban kaptam munkat, igy a Victoria line-nal utazgatok dolgozoba. Ezt a munkat mar egy masik ugynoksegtol kaptam, itt a banasmod is mas. Pl. anelkul, hogy az itteni lakcim igazolasa vegett ki kellene kemeny 30-40 £-ert csereltetni a magyar jogsit angolra, az o segitsegukkel lehet folyoszamlat nyitni. Adnak egy igazolast, hogy dolgozik a pogar, keres, talal es meg lakik is, ezt meg a bank elfogadja es maris nyitja a szamlat. Igy megmarad a love, az ido (kb. 3-4 het, amig a jogsit kicserelik) es nem kell utana bemaszkalni az ugynoksegre a fizetes csekkjeert, hanem megy a kartyara. Asszem, ezt a szolgaltatast majd igenybe fogom en is venni. Egyelore meg gyalogosan is osszekeveredek es elszedulok a baloldali kozlekedes lattan, dehogy ulok meg itt kocsiba! Majd... Meg ahhoz love is kell, de az elso nagyobb beruhazasom nem ez lesz.

Megfogadtam, hogy az eletben nem veszek laptopot, de most, hogy folyton Anitatol kerem el, amikor ilyen kesoi oran netezek, megvaltoztattam ezt is. Asszem, egy normalis kis laptop nem fog artani, igy Anitanak nem kell osztozkodnia majd velem. Tudom, nem morog erte, de akkor is... Igy akkor netezek majd, amikor akarok, nem akkor, amikor lehet. Egy olyan gep, ami vadiuj, garancias es meg is eri megvenni kb. 400 £-ba kerul, szoval nem is olyan borzaszto az itteni viszonyokat tekintve. Persze, azert ez a beruhazasom nem holnap lesz, addig meg boldogitom parszor Anitat...

Visszaterve a metrora, rajottem, hogy tenyleg ez London legegyszerubb kozlekedesi eszkoze. Van hozza kulon metroterkep tok ingyen, az allomasokon a magamfajta susuknek minden ki van irva, csak olvasni kell hozza megtanulni, a 12 metrovonalat 12 kulonbozo szinnel jelolik es - szinten a hozzam hasonlo butusok kedveert - az illeto szinnel megegyezo betukkel, tablakkal jelzik az adott vonalon a megallokat. Tehat pl. a Victoria line-on a vilagoskek uralkodik, a Picadilly-n a sotetkek, a Central line-on a piros, stb. Igy csak ki kell keresni a terkeprol, hogy hol van az ember, hova akar eljutni, milyen szinu metro megy oda, hol kell esetleg atszallni es utana mar oda szaguld az ember a fold alatt, ahova csak akar. Lehet, ujsagot, konyvet olvasni, aludni, meggyulladni neha a hosegtol, pruszkolni a huzattol, fulelni, hogy melyik megallot kozli epp az automata (ezt ugyanugy nem lehet hallani, ahogy sokszor Pesten sem), szoval mindazt lehet tenni, amit a pesti metrokon is.

Sosem ertettem, hogy a londoni metrot miert becezik "tube"-nak (ez csovet, tubust jelent). Hat, amikor eloszor utaztam rajta es meglattam a vonatot a sajat szememmel, megertettem. Nem olyan szogletes, mint az otthoni metro, hanem ovalis a keresztmetszete, tenyleg olyan, mint egy fogpaszta tubus a kupakja meg a vege nelkul. Jopofa... :)

Az allomasok szukebbek, kevesbe mutatosak, mint nalunk, de ez adja meg a hely patinajat. Egy kicsit a New York-i metrora emlekeztet, de ott szelesebbek a peronok es magasabb maga az allomas varoja. Szoval, a londoni metro megiscsak teljesen egyedi, igazabol kulsejet tekintve csak onmagara hasonlit. Es hasznosak, nagyon hasznosak. Ma elgondolkodtam a munkabol hazafele tartva az Oxford Circus es a Finsbury Park kozott (ezt a tavot teszem meg naponta ketszer matol oda-vissza), vajon milyen lenne a 7 millio lelket szamlalo London kozlekedese e nelkul a nehany fold alatti tubuska nelkul? Valoszinuleg lebenulna, a sztrajk elso napjan is ezt tette.

Szoval, amig odahaza sok ev vita utan vegre elkezdtek epitgetni a 4-es metrot, addig itt mi 12 metrovonalbol valogathatunk kedvunkre es pillanatok alatt a varos egyik vegebol a masikba ruccanhatunk.

No comments: