21 July 2011

Harminc év után...

...véget ért a NASA űrrepülő-programja. Ma reggel, helyi idő szerint 5 óra 57 perc 54 másodperckor a landoló Atlantis űrrepülőgép kerekei megálltak a NASA Kennedy Űrközpont kifutóján, ezzel véget vetve mindannak az izgalomnak, látványnak, ami harminc éven keresztül tartott, és ami ennyi idő alatt már úgy beleépült a mindennapjainkba, hogy még az is sajnálja a program végét, aki nem érdeklődött sohasem behatóbban az űrkutatás iránt.

Hat űrrepülőgép neve fűződik ehhez a programhoz: Enterprise, Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis, Endeavour.

Az Enterprise 1976-ban állt munkába. Sohasem járt az űrben, gyakorló űrrepülőgép volt a majdani űrrepülőgép-pilóták és az űrrepülőgépeket repülőkön szállítók számára. Fontos és hasznos munkát végzett, megteremtette az űrrepülőzés alapjait.

Nevét a Star Trek rajongói harcolták ki. Eredetileg a NASA a "Constitution" (Alkotmány) nevet szánta neki, de a trekkie-k levéláradatának engedve végül az Enterprise (Vállalkozás) nevet kapta a legelső amerikai űrrepülőgép a sorozat csillaghajójának neve után.

A Columbia 1981. április 12.-én, Gagarin űrrepülésének huszadik évfordulóján kezdte meg első útját az űrbe, amely egyben az űrrepülő-program legelső küldetése is volt. Nevét az első olyan amerikai hajóról kapta, amely körülhajózta a világot.

Küldetései között szerepelt pl. a Chandra röntgentávcső feljuttatása az űrbe, illetve a Nemzetközi Űrállomás Spacelab modulját is ez az űrhajó szállította.

2003. február 1.-én, fedélzetén az STS-107 hétfős legénységével, Rick D. Husband, William C. McCool, Michael P. Anderson, David M. Brown, Kalpna Chawla, Laurel Clark, Ilan Ramon űrhajósokkal, visszatérés közben Texas fölött, a gép borításán lévő sérülés miatt darabokra szakadt, az űrhajósok életüket vesztették, közöttük az első izraeli űrhajóssal, Ilan Ramonnal.

A Challenger 1983. április 4.-én repült először. Nevét két helyről is kapta, az egyik egy XIX. századi brit felfedezőhajó volt, a másik pedig az Apollo-17 ugyanilyen nevű, Holdra leszálló űrkompja. A legfoglalkoztatottabb űrrepülőgép lett, 1983-85 között az űrrepülések 85 %-át a Challenger teljesítette. Az ő nevéhez fűződik az első afro-amerikai női és az első kanadai űrhajós szállítása, az első éjszakai indítás, illetve landolás.

1986. január 28.-án, a start után 73 másodperccel, az egyik gyorsítófokozat szigetelőgyűrűjének hibája miatt megsemmisült magával rántva a sírba az STS-51 legénységét, Greg Jarvis, Christa McAuliffe, Ronald McNair, Ellizon Ozinuka, Judith Resnik, Michael Smith, Dick Scobee űrhajósokat.

A Discovery 1984. augusztus 30.-án szállt fel első útjára az űrbe. Nevét korábbi, hasonló nevű kutatóhajókról kapta.

A Discovery-vel indították útjára az Ulysses űrszondát, amelynek feladata a Nap vizsgálata, valamint több műholdat. Ő szállította, állította pályára és szervizelte éveken át a Hubble-űrtávcsövet, ami csodálatos mélyűri fényképfelvételeket készít, és 1998-ban ő szállította John Glenn-t, a világ legidősebb, akkor 77 éves űrhajósát.

Ő a "nagy újrakezdő", hiszen mind a Challenger, mind a Columbia katasztrófája után a Discovery repülésével folytatódott az ideiglenesen megszakadt űrprogram. Utolsó küldetéséről 2011. március 9.-én tért vissza.

Az Atlantis 1985. október 3.-án repült először. Küldetései során útjára indította a Galileo és Magellán űrszondákat, valamint a Compton gammatávcsövet. Shuttle-Mir repülésekben vett részt, és repült a Mir Űrállomásra, később a Nemzetközi Űrállomásra is.

Utolsó útjáról, és egyben az egész űrrepülő-program utolsó küldetéséről a mai napon, 2011. július 21.-én tért vissza a Földre.

Az Endeavour 1992. május 7.-én kóstolt bele először az űrbe. Nevét a XVIII. századi brit felfedező, James Cook hasonló nevű hajójáról kapta. Őt pluszként, a Challenger helyettesítésére építették meg, az űrrepülőgép-flotta legfiatalabb tagja. Ő is szervizelte a Hubble-űrtávcsövet és a Nemzetközi Űrállomás karbantartásából, építéséből is kivette a részét a modulok java részének, illetve a robotkar felszállításával. Az első amerikai modult, a Unity-t is ő juttatta fel az űrbe.

Utolsó küldetéséről 2011. június 1.-én jött vissza.

Ennyi adatszerűen ezekről a remek gépekről, amelyeknél - vagyis inkább akiknél - szebb, praktikusabb és hasznosabb űrhajót eddig még senki sem gyártott.

Hogy kinek mennyit jelentettek? Akik hivatásszerűen, vagy hobbiból állandóan az eget és az űrhajókat fürkészik, azoknak nyilván nagyon sokat, nem is beszélve azokról, akik utaztak rajtuk, az űrhajósokról.

Viszont a magamfajta laikusokat is szíven üti, hogy többé nem olvassuk az újságban, hogy hol az egyik, hol a másik "kislány" elstartolt, vagy landolt. Ezekkel a gépekkel együtt nőttünk fel, harminc éve osztjuk meg velük a Földet, beleépültek a tudatunkba, a mindennapjainkba.

Köszönjük, Hölgyek, ezt a harminc évet, azt, hogy közelebb hoztátok hozzánk a világűrt és segítettetek abban, hogy laikusként is egyre nagyobb rálátásunk legyen az űrre, az űrben folyó munkára. Remek munkát végeztetek, lányok, mindnyájatoknak jó pihenést!

Egy napon, amikor már nem a hatalomvágy és pénz mozgatják a világot, hanem a tudás iránti vágy és elkötelezettség, amikor ember embernek nem farkasa, hanem társa, segítője lesz, akkor majd gyors és erős űrhajókat építünk, hogy felfedezzük a végtelent. Akkor, amikor már nem erőszakos szándékkal, gyarmatosítóként, hanem tiszta szívvel és gyermeki kíváncsisággal járjuk majd az űrt, akkor találhatunk majd társakat is, barátokat, valahol messze, a távoli galaxisokban...

2 comments:

Gizmo said...

Nagyon szép poszt a lányokról! :D
Még mindig nem értem, miért kell őket nyugdíjazni. :(
A végszóban leírtakhoz: Azért remélem, hogy ez a szép jövőkép nem annyira távoli. Ha az unokáim már részt vehetnek ennek a szebb jövőnek az építésében, már megérte. :D
Persze (bár ez túl naív) még jobb lenne, ha még az én, - mi életünkben következne be valami javulás az emberek felfogásában. :)

Andi said...

Köszönöm, igyekeztem valami elfogadhatót összehozni nekrológ gyanánt :-)

Hogy miért kellett nyugdíjazni őket? Mert Amerikának nincs pénze finanszírozni tovább az űrutazásokat. Ráadásul most meg vannak lőve, mert az oroszok, akik elvileg majd szállítani fogják az amerikai űrhajósokat, egymilliót kérnek űrhajósonként egy retúrjegyért. (Azt nem értem, hogy mielőtt eldöntötték, hogy leállítják a repülőket, miért nem tárgyaltak az árról az oroszokkal? Most meg megy a nagy kapkodás...)
Úgy érzem, USA ezzel a leállással elismerte, hogy már nem az a nagyhatalom, aki régen volt (persze ezt már régóta tudjuk, de most be is vallotta), nincs pénze még arra sem, hogy fényesítgesse a saját orcáját ilyen látványos dologgal, mint űrrepülőgép és űrutazás...
A másik meg, hogy privatizálni fogják állítólag az űrrepülést, hát kíváncsi vagyok, hogy ha már nem államilag indítják az űrhajókat, hanem multik kezébe kerül, vajon hirtelen mennyi űrfegyver nő az űrben biztosítva azt, hogy az USA még mindig nagyhatalomnak érezhesse magát...

Ami meg a zárszót illeti, szerintem unokáink sem fogják látni. Sajnos a világunk nem efelé halad, a csodák meg valahogy váratnak magukra...